Nowy regulamin oddano do akceptacji.
Odsłon: 2337
Wprowadził(a): Grażyna Lidzbarska
Zatwierdził(a): Grażyna Lidzbarska
Wprowadził(a): Grażyna Lidzbarska
Zatwierdził(a): Grażyna Lidzbarska
Historia zmian
18.03.2015 19:48
26.10.2014 16:32
Informację udostępniono: 26.10.2014 16:32
Ostatnia aktualizacja: 18.03.2015 19:48
Ostatnia aktualizacja: 18.03.2015 19:48
Regulamin pracy
Nowy regulamin oddano do akceptacji.
Wprowadził(a): Grażyna Lidzbarska
Zatwierdził(a): Grażyna Lidzbarska
Zatwierdził(a): Grażyna Lidzbarska
Informację udostępniono: 26.10.2014 16:32
Ostatnia aktualizacja: 26.10.2014 16:32
Ostatnia aktualizacja: 26.10.2014 16:32
Regulamin pracy
Regulamin pracy
Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Kościerzynie
obowiązujący od dnia 1 września 2007 r.
Na podstawie art. 104 Kodeksu pracy stanowi się, co następuje:
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Regulamin pracy, zwany dalej regulaminem, określa organizację i porządek w procesie pracy oraz obowiązki pracodawcy i pracowników związane z działalnością tut. Inspektoratu.
2. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników, bez względu na zajmowane stanowisko, jak też podstawę nawiązania stosunku pracy.
3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) “pracodawcy” albo – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii
2) “pracowniku” albo “pracownikach” – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Kościerzynie na podstawie umowy o pracę,
4. Osobą upoważnioną do prowadzenia spraw pracowniczych w imieniu pracodawcy, poza Powiatowym Lekarzem Weterynarii są pracownicy z Działu Kadr i Płac.
§ 2.
Regulamin określa:
1) obowiązki i uprawnienia pracodawcy w zakresie organizacji pracy, zasady wypłaty wynagrodzenia, stosowania nagród, wyróżnień i kar,
2) obowiązki i uprawnienia pracowników dotyczące podstawowych praw pracowniczych, odpowiedzialności pracownika, poszanowania mienia zakładu, urlopów pracowniczych, przestrzegania przepisów bhp,
3) przepisy w zakresie równego traktowania pracowników w zatrudnieniu.
II. Obowiązki pracodawcy i pracownika
§ 3.
1. Powiatowy Lekarz Weterynarii w Kościerzynie obowiązany jest do:
1) równego traktowania ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie czy orientację seksualną w szczególności w zakresie:
a) nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy,
b) awansowania,
c) dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji,
d) przydziału pracy zgodnie z umową o pracę,
2) organizowania pracy w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i w ustalonym z góry tempie,
3) udzielania pracownikom podejmującym pracę pełnej informacji dotyczącej powierzonych im zadań, sposobu wykonania pracy na wyznaczonych stanowiskach,
4) dokonywania wnikliwej i bezstronnej oceny kwalifikacji i przydatności pracownika,
5) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz systematycznego szkolenia pracowników w zakresie bhp i ppoż.,
6) informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
7) udzielania pomocy pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe,
8) terminowego wypłacania wynagrodzenia za pracę,
9) kierowania pracowników na badania profilaktyczne,
10) dopuszczania do pracy wyłącznie pracowników, których stan zdrowia gwarantuje bezpieczne wykonywanie powierzonej pracy.
2. Powiatowy Lekarz Weterynarii obowiązany jest stosować się do przepisów prawa pracy, a w szczególności dotyczących:
1) zatrudniania młodocianych,
2) zatrudniania kobiet ciężarnych.
§ 4.
1. Obowiązkiem pracodawcy jest zapoznawanie pracowników z zasadami systemu wynagradzania oraz innymi przepisami wewnętrznymi mającymi wpływ na wysokość wynagrodzeń i świadczeń pracowników.
2. Pracownik ma prawo do uzyskania informacji w sprawach, o których mowa w ust. 1, jak również do żądania wyjaśnień dotyczących wysokości i poprawności naliczania przysługującego mu indywidualnego wynagrodzenia.
§ 5.
1. Do podstawowych obowiązków pracownika należy:
1) wykorzystywanie w pełni czasu pracy na pracę zawodową,
2) sumienne i staranne wykonywanie poleceń służbowych przełożonych,
3) przestrzeganie ustalonego w zakładzie czasu pracy i porządku,
4) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad koleżeńskich,
5) przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów ppoż.,
6) przejawianie należytej dbałości o mienie zakładu pracy,
7) przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
8) podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
9) zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
2. Kodeks pracy szczegółowo określa zasady odpowiedzialności pracowników:
1) za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków pracowniczych,
2) za mienie powierzone pracownikowi z obowiązkiem zwrotu lub do wyliczenia się,
3) za nieprzestrzeganie ustalonego porządku i dyscypliny pracy, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
III. Czas pracy
§ 6.
1. Czas pracy pracowników wynosi 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy.
2. Godzinę rozpoczęcia pracy ustala się na 7:00, a zakończenia pracy na 15:00.
3. Pracownikowi przysługuje 15-minutowa przerwa w pracy wliczana do czasu pracy.
§ 7.
Pracownik zobowiązany jest do punktualnego rozpoczynania pracy, którą powinien potwierdzić podpisem na liście obecności.
§ 8.
1. Pracownik jest zobowiązany do zgłaszania każdorazowego wyjścia poza zakład pracy bezpośredniemu przełożonemu oraz dokonywania odpowiednich wpisów w książce wyjść danego działu, z wyjątkiem przerwy określonej w § 6 ust. 4.
2. Przebywanie w pomieszczeniach służbowych po godzinach pracy może mieć miejsce jedynie za zgodą przełożonego. Fakt ten powinien zostać odnotowany w książce znajdującej się przy wejściu w pomieszczeniu ochrony budynku. Za pracę wykonaną poza godzinami pracy pracownik odbierze godziny wolne w ciągu bieżącego tygodnia , by nie przekroczyć 40 godzinnego tygodnia czasu pracy .
§ 9.
Praca wykonywana w godzinach od 22.00 do 6.00 jest w myśl regulaminu pracą w porze nocnej, za którą pracownik otrzymuje dodatek w wysokości 20% wynagrodzenia wynikającego ze stawki osobistego zaszeregowania. (Praca w w/w godzinach może mieć miejsce tylko w sytuacjach kryzysowych w celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt).
IV. Zasady wypłaty wynagrodzenia
§ 10.
1. Wypłata wynagrodzeń ma miejsce raz w miesiącu.
2. Wynagrodzenie za pracę płatne miesięcznie z dołu wypłaca się każdego ostatniego dnia miesiąca.
3. Jeżeli dzień wypłaty jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.
§ 11.
1. Wypłata wynagrodzenia zostaje przelana na wskazany przez pracownika w pisemnym oświadczeniu rachunek bankowy i powinno być dostępne w dniu wypłaty wynagrodzeń pozostałym pracownikom. Pracodawca nie odpowiada za opóźnienia wynikające z podania przez pracownika błędnego numeru rachunku.
V. Urlopy pracownicze
§ 12.
1. Pracownikom przysługują płatne urlopy wypoczynkowe według zasad określonych
w Kodeksie pracy i rozporządzeniu ministra właściwego ds. pracy, wydanym na podstawie art. 173 k.p., a określającym szczegółowe zasady udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop.
2. Przy udzielaniu urlopu stosuje się następujące zasady:
1) urlop udzielany jest zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę na podstawie wniosków pracowników,
2) Plan urlopów jest sporządzany w taki sposób, że równocześnie nie korzysta z urlopów więcej niż połowa stanu osobowego komórki organizacyjnej. Powinien również przewidywać, kto zastępuje pracownika w czasie jego urlopu. Plan urlopów jest podany do wiadomości pracowników przy liście obecności ,
3) Zmiana terminu planowanego urlopu może nastąpić zarówno na umotywowany wniosek pracownika, jak również z inicjatywy pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika w tym czasie spowodowałaby zakłócenia w pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii ,
4) Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jest to uzasadnione szczególnie ważnymi okolicznościami, których nie można było przewidzieć przed rozpoczęciem urlopu; w takim przypadku pracodawca pokrywa wszystkie związane z tym koszty, w szczególności: opłaty za nie wykorzystane wczasy, koszty podróży itp.,
5) Pracownik, udający się na urlop wypoczynkowy zgodnie z planem urlopów, zgłasza się do pracownika kadr o wydanie karty urlopowej,
6) Urlop niewykorzystany w danym roku kalendarzowym powinien być wykorzystany najdalej do końca pierwszego kwartału roku następnego.
2. Na żądanie pracownika zgłoszone telefonicznie, na piśmie lub ustnie bezpośredniemu przełożonemu, najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu pracodawca jest zobowiązany udzielić mu nie więcej niż 4 dni urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym.
3. Dni urlopu, o których mowa w ust. 2, nie uwzględnia się w planie urlopów.
§ 13.
1. Wymiar urlopu wypoczynkowego dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi:
1) 20 dni w przypadku zatrudnienia krótszego niż 10 lat,
2) 26 dni w przypadku zatrudnienia co najmniej 10 lat.
2. Do okresu zatrudnienia wlicza się okres poprzedniego zatrudnienia oraz okres nauki w szkole, zgodnie z art. 155 Kodeksu pracy.
§ 14.
1. Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.
2. Urlopu wypoczynkowego pracownikowi niepełnozatrudnionemu udziela się na dni pracy w wymiarze godzinowym, odpowiadającym części dobowego czasu pracy ustalonego dla tego pracownika.
3. Jeden dzień urlopu wypoczynkowego odpowiada 8 godzinom pracy.
§ 15.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach pracodawca może, na wniosek pracownika, udzielić mu urlopu bezpłatnego.
VI. Naruszenie porządku i dyscypliny pracy
§ 16.
Za naruszenie ustalonego porządku i dyscypliny pracy uważa się w szczególności:
1) złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz niszczenie środków pracy, a także wykonywanie prac niezwiązanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,
2) nieprzybycie do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez usprawiedliwienia; za naruszenie dyscypliny zostanie również uznane nieusprawiedliwione spóźnianie się do pracy częściej niż 4 razy w miesiącu,
3) stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym bądź pod wpływem środków odurzających, spożywanie alkoholu albo środków odurzających w miejscu pracy,
4) zakłócenie porządku i spokoju w miejscu pracy,
5) niewykonywanie poleceń przełożonych,
6) nieprzestrzeganie zasad bhp i przepisów przeciwpożarowych.
VII. Zasady usprawiedliwiania nieobecności i spóźnień w pracy.
§ 17.
1. O niemożności stawienia się do pracy z przyczyn z góry wiadomych pracownik powinien uprzedzić bezpośredniego przełożonego.
2. W razie niestawienia się do pracy, poza przypadkami określonymi w ust. 1, pracownik jest obowiązany zawiadomić bezpośredniego przełożonego o przewidywanym czasie jej trwania pierwszego dnia nieobecności w pracy, nie później jednak niż w dniu następnym osobiście, telefonicznie, przez inne osoby lub drogą pocztową. Jeżeli powiadomienie następuje drogą pocztową, za datę zawiadomienia uważa się datę stempla pocztowego.
3. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 2, jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności.
§ 18.
Opuszczenie pracy lub spóźnienie do pracy usprawiedliwiają ważne przyczyny, w szczególności:
1) choroba pracownika lub członka rodziny wymagającego sprawowania przez pracownika osobistej opieki,
2) wypadek pracownika lub członka rodziny,
3) okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad dzieckiem do lat 8,
4) zakłócenia w funkcjonowaniu komunikacji.
§ 19.
Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy, przedstawiając bezpośredniemu przełożonemu niezwłocznie przyczyny nieobecności w pracy, a na jego żądanie także odpowiednie dowody.
§ 20.
1. Załatwianie spraw społecznych, osobistych i innych niezwiązanych z pracą zawodową powinno odbywać się w czasie wolnym od pracy. Załatwianie takich spraw w czasie godzin pracy jest dopuszczalne tylko w razie konieczności, w granicach i na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
2. Czas zwolnienia od pracy niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy, powinien zostać odpracowany w dniu i godzinach uzgodnionych z bezpośrednim przełożonym.
VIII. Kary za naruszenie porządku i dyscypliny pracy
§ 21.
1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy pracownikom mogą być wymierzone następujące kary:
1) kara upomnienia,
2) kara nagany.
2. Kara pieniężna w wysokości jednodniowego wynagrodzenia może być udzielana za:
1) nieprzestrzeganie przepisów bhp,
2) nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
3) opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
4) stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym,
5) spożywanie alkoholu w czasie pracy.
3. Karę stosuje Powiatowy Lekarz Weterynarii po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Pracownik otrzymuje zawiadomienie o ukaraniu na piśmie. Odpis pisma załącza się do akt osobowych.
4. Pracownik od udzielonej kary, której zastosowanie nastąpiło z naruszeniem prawa, może wnieść sprzeciw w terminie 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu do dyrektora zakładu.
5. Sprzeciw uwzględnia lub odrzuca Powiatowy Lekarz Weterynarii.
6. Udzielone pracownikowi kary porządkowe podlegają zatarciu po upływie jednego roku nienagannej pracy w Inspektoracie .
IX. Stosowanie nagród i wyróżnień oraz premii uznaniowych, premii regulaminowych oraz dodatków specjalnych i nagród jubileuszowych zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. nr 170, poz. 1218) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 marca 2007 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. nr 45, poz. 290)
§ 22.
1. Za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej oraz zwiększoną liczbę zadań pracownikowi mogą być przyznane następujące nagrody i wyróżnienia oraz premie :
1) nagroda pieniężna,
2) nagroda rzeczowa,
3) dyplom uznania.
4) premie
2. Podstawą do udzielenia wyróżnienia oraz nagród , premii oraz nagród jubileuszowych jest pisemny wniosek przełożonego uwzględniający:
1) nienaganne i rzetelne wywiązywanie się z nałożonych obowiązków,
2) przestrzeganie dyscypliny pracy,
3) udział w pracach na rzecz zakładu,
4) udokumentowane przepracowane lata pracy w przypadku nagrody jubileuszowej,
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z uzasadnieniem składany jest do Działu Kadr
i Płac celem przygotowania niezbędnej w tym zakresie dokumentacji.
4. O przyznaniu nagrody decyduje Powiatowy Lekarz Weterynarii .
X. Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 23.
Pracodawca jest odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, wykorzystując w tym zakresie możliwości nowoczesnych osiągnięć nauki i techniki, a w szczególności:
1) odpowiednie zagospodarowanie oraz konserwację budynków i zainstalowanych w nim urządzeń, wewnętrznych ciągów komunikacyjnych, wind, stanowisk pracy i ich wyposażenia,
2) ścisłe przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, jak również przepisów o szkoleniu pracowników w tym zakresie,
3) utrzymywanie w stanie pełnej sprawności wszelkich urządzeń technicznych, a zwłaszcza elektrycznych, wodnokanalizacyjnych, wentylacyjnych, grzewczych itp.,
4) wprowadzenie zakazu używania alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających w miejscu pracy oraz zakaz przebywania w stanie upojenia alkoholowego bądź odurzenia w zakładzie pracy – pod rygorem konsekwencji przewidzianych w Kodeksie pracy,
5) ograniczenie palenia tytoniu w pracy do miejsc i pomieszczeń specjalnie w tym celu wydzielonych.
XI. Zasady postępowania w sprawie przestrzegania trzeźwości na terenie zakładu pracy
§ 24.
Naruszenie przez pracownika obowiązku trzeźwości zachodzi w przypadkach:
1) stawienia się do pracy w stanie po spożyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości,
2) doprowadzenia się w czasie pracy lub na terenie zakładu pracy do stanu nietrzeźwości lub stanu po użyciu alkoholu,
3) spożywania alkoholu w czasie pracy lub na terenie zakładu pracy.
§ 25.
1. W razie stwierdzenia, że pracownik stawił się do pracy w stanie wskazującym na użycie alkoholu, lub że spożywał alkohol w czasie pracy, bezpośredni przełożony pracownika powinien nie dopuścić go do pracy oraz przebywania na terenie Powiatowego Inspektoratu Weterynarii .
2. W przypadku gdy zachodzi podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie wskazującym na użycie alkoholu, dyrektor zakładu (bądź upoważniony pracownik) powinien spowodować udokumentowanie tego stanu rzeczy (odpowiednie badania np. krwi).
3. Pracownikowi przysługuje prawo do odmowy poddania się badaniu, jednak nie powoduje to obalenia przedstawionego zarzutu.
XII. Przepisy końcowe
§ 26.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy.
§ 27.
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2007 r.
2. Treść regulaminu zostanie zamieszczona na tablicy ogłoszeń, znajdującej się w siedzibie Inspektoratu , najpóźniej na 2 tygodnie przed wejściem w życie.
3. Zobowiązuje się Powiatowego Lekarza Weterynarii do przekazania pracownikom treści regulaminu pracy. Przekazanie regulaminu może nastąpić za pośrednictwem poczty elektronicznej , a po przeczytaniu należy napisać pisemne oświadczenie świadczące
o zapoznaniu się z treścią w/w regulamin
Powiatowy Lekarz Weterynarii
lek. wet. Edward Kowalke
……………………………………………..
(imię i nazwisko, stanowisko, podpis)
Wprowadził(a): Grażyna Lidzbarska
Zatwierdził(a): Grażyna Lidzbarska
Zatwierdził(a): Grażyna Lidzbarska